Dobroczynny wpływ żelaza

Dobroczynny wpływ żelaza

Kiedy nasze samopoczucie bardzo się w ostatnim czasie pogorszyło, czujemy się osłabieni, a nawet nie wyglądamy najlepiej (wypadają nam włosy, łamią się, paznokcie, jesteśmy bladzi), warto udać się do lekarza i poprosić o skierowanie na podstawowe badania laboratoryjne. Być może bowiem przyczyną takiego stanu rzeczy nie jest przesilenie wiosenne, a po prostu niedobór jakiegoś pierwiastka naszym organizmie np. żelaza. Żelazo odpowiada za wytwarzanie hemoglobiny oraz zapewnienie transportu tlenu do każdej komórki. Najwięcej żelaza znajdziemy w czerwonym mięsie, dlatego na utratę tego pierwiastka narażeni są wegetarianie. Nie oznacza to, że jedząc mięso jesteśmy całkowicie bezpieczni. Objawami niedoboru są bladość, zmęczenie i osłabienie. Badania krwi często wykazują anemię. Ponadto brak żelaza objawia się powstawaniem zajadów w kącikach ust, wypadaniem włosów, zawrotami głowy, osłabieniem odporności, a także drażliwością i brakiem koncentracji. Należy jednak uważać, aby nie przedawkować, ponieważ wynikiem tego mogą być choroby serca m.in. miażdżyca. Element ten znajdziemy w wątrobie, wołowinie, rybach, orzechach, mleku oraz jagodach Goji. Przyswajanie żelaza ułatwia m.in. witamina C. Jest bardzo ważne dla kobiet w ciąży, gdyż jego niedobór może szkodliwie wpływać na rozwój płodu. Wskazana jest wtedy dawka nawet 30mg na dobę. Większe zapotrzebowanie na żelazo wykazują także kobiety obficie miesiączkujące.

[Głosów:2    Średnia:4.5/5]